Polttoaineen saastuminen

Miksi mikrobit kasvavat dieselpolttoaineissa?

Jokainen dieselsäiliö on oma biosfäärinsä. On olemassa hyvin sopeutuneita mikro-organismeja, jotka voivat elää ja kasvaa niinkin haitallisissa olosuhteissa, kuin dieselpolttoaine. Mikro-organismeilla tarkoitetaan bakteereja, hiivoja ja homeita. Näitä mikro-organismeja (yleisessä kielessä mikrobeja) on kaikkialla. Niitä on ilmassa, maaperässä, vedessä ja myös meidän ihollamme. Jotkut niistä ovat todella hyödyllisiä mm. ruokateollisuudessa. Vain dieseltankissa olevien mikrobien kokonaismäärä tuottaa nämä ongelmat. Optimaalisissa olosuhteissa mikrobien määrä kaksinkertaistuu 20 minuutissa. Seuraavan 20 minuutin jälkeen niitä on 4, sitten 8, 16, 32, 64 ... 10 tunnin kuluttua mikro-organismeja on jo 1.073.741.824. Nopea lisääntyminen selittää ns. biomassan suunnattoman muodostumisen saastuneissa polttoainetankeissa. Tämä biomassa on se osa, joka ensimmäisenä aiheuttaa esim. käyntihäiriöitä. Se tukkii polttoainesuodattimen ja estää polttoaineen normaalin virtauksen. Lopulta polttoaineen virtaus voi lakata kokonaan. Biomassa kertyy myös muihin polttoainejärjestelmän osiin, kuten suuttimiin aiheuttaen niiden rikkoontumisen. Tämä on vakavaa mm. nykyisissä Common Rail dieselmoottoreissa.
 

Biomassan muodostuminen

Vesi voi liueta polttoaineeseen, etenkin lämpimissä ja kosteissa olosuhteissa. Jäähtymisen aikana vesi voi erottua polttoaineesta. Tämä vesi sekä ilmasta kondensoituva vesi laskeutuvat polttoainetankin pohjalle. Näissä vesipisaroissa on mikrobeja. Ne käyttävät ravinnokseen polttoaineessa olevia hiilivetyjä ja rakentavat proteiineja. Näin ne tekevät veden ja polttoaineen erottamisen vaikeaksi kehittyneen emulsion takia. Hetken kuluttua polttoaineesta tulee rusehtavaa ja sameaa. Metabolisten mikrobien seurauksena kehittyy myös limaista massaa, joka näkyy dieseltankissa biomassana.

Vakavissa tapauksissa voidaan havaita tankin seinämiin kehittyvää biomassaa. Näissä geelimäisissä kalvoissa mikrobit voivat ongelmitta lisääntyä nopeasti. Jos biomassan osia irtoaa dieseltankin seinämistä tuoreeseen dieseliin, uusi diesel saastuu väistämättä. Pienessä palassa biomassaa elävät lukemattomat mikrobit saavat uutta kasvuvoimaa tuoreesta dieselistä. On siis hyvin tärkeää tarkistaa ja puhdistaa säiliö säännöllisesti. Biomassa voidaan poistaa tehokkaasti vain mekaanisella puhdistuksella käsin tai kiertohuuhtelumenetelmällä.

 Tämän lisäksi sulfaattipelkistäjäbakteerien aineenvaihdunnan ansiosta dieselsäiliöön voi kehittyä nopeasti korroosiota. Tämä on erittäin yleistä laivojen ja veneiden säiliöissä sekä useissa muissa, varsinkin vähällä käytöllä olevissa dieseltankeissa. Tämän vuoksi säännöllinen dieseltankin hygienian tarkkailu on erittäin tärkeää. Älä odota, kunnes biomassa on vallannut säiliön. Suorita tarkkailu itse tehtävällä testillä tai teetä tarkempi tutkimus. Myös säännöllinen puhdistus on erittäin tärkeää.  
  

Mitkä ovat optimaaliset olosuhteet mikrobien lisääntymiselle?

Mikrobit tarvitsevat vettä. Vesi on elämälle välttämätöntä. Ne tarvitsevat myös ruokaa ja sopivan lämpötilan. Mikrobeilla on kyky sopeutua erittäin hyvin uusiin olosuhteisiin. Ne ovat oppineet eristämään tarvitsemansa ravinteet dieselpolttoaineesta. Kun polttoaineesta on vähennetty rikkiä ja siinä on myös biodieseliä, mikrobien on vielä helpompaa hyödyntää polttoainetta ruokana.
Dieseltankin lämpötilaan ei usein pystytä vaikuttamaan, esimerkiksi, kun säiliö on ulkona. Mutta mistä se vesi tulee? Määräysten mukaan dieselissä saa olla vettä jopa 200 mg / kg. Se ei ole paljon, mutta kun mietitään bakteerien tai hiivojen kokoa, joka on vain joitain mikrometrejä, tankissa oleva vesimäärä vastaa niille suurta järveä. Tuossa järvessä on jo ennestään hyvät elinolosuhteet. Dieselpolttoaine sitoo itseensä vettä 60 mg / kg asti, joka ei ole mikrobien käytettävissä. Mutta jäljelle jäävä 140 mg / kg vesimäärä on mikrobien käytettävissä. Kun otetaan huomioon lisäksi kondensoituva vesi sekä erilaisista läpivienneistä tankkiin mahdollisesti pääsevä kosteus, niin järvi kasvaa hitaasti valtamereksi. Silloin, kun mineraaliöljydiesel ei vielä sisältänyt biokomponentteja, vesi laskeutui öljysäiliön pohjalle, koska vesi on dieseliä painavampaa. Vesi voitiin näin ollen laskea pois tankin alimmasta kohdasta. Mutta nykyään biodieseliä tulee sekoittaa polttoaineeseen määräysten täyttämiseksi. Biodiesel toimii emulgaattorina ja eristää pieniä vesipisaroita polttoaineeseen. Veden laskeminen tankin pohjasta on tullut huomattavasti vaikeammaksi. 
 

Dieselbakteerin poistaminen: diesel tankin ja polttoöljysäiliön puhdistus

Diesel- tai polttoöljysäiliöön muodostunut biomassa eli biofilmi tulisi saada poistettua mahdollisimman hyvin. Sitä voi esiintyä säiliön pohjalla ja seinämissä, kuin myös putkistossa ja ilmanoton putkissa. Dieseltankin tai polttoöljysäiliön puhdistaminen tapahtuu joko mekaanisesti tai tehokkaan kiertohuuhtelun avulla.

Biomassamuodostumat ovat erittäin sitkeitä ja suojaavat mikrobeja todella hyvin. Jos tankissa olevaa biomassaa ei poisteta mekaanisesti tai tehokkaan kiertohuuhtelun avulla, se on vakava uudelleensaastumisen lähde. Tankissa olevat jäämät johtaisivat uuden polttoaineen saastumiseen.
Huolellinen mekaaninen tai kiertohuuhtelu puhdistus on keskeinen toimenpide ja ensimmäinen askel onnistuneeseen dieseltankin puhdistukseen. Kun säiliön puhdistus on suoritettu huolellisesti, lisäaineistetaan uusi polttoaine Grotamar82 aineella. Tämä tuhoaa säiliöön jääneet mikrobit, eivätkä ne näin ollen pääse saastuttamaan uutta polttoainetta. Kiertohuuhtelussa voidaan lisäaineistaa vanha polttoaine ja jättää se käyttöön, koska polttoaine on huuhtelun aikana myös puhdistettu ja suodatettu.
Ammattilaisella teetetty kiertohuuhtelupuhdistus on nopea ja tehokas, sekä edullinen tapa saada polttoainesäiliö puhdistettua. Kiertohuuhtelumenetelmässä dieseltankissa tai polttoöljysäiliössä oleva polttoaine saadaan myös puhdistettua, eikä tankkia tarvitse tyhjentää. 
 

Dieselissä elävät mikrobit

Dieselissä elävät mikrobit jaetaan kahteen ryhmään niiden hapensieto-ominaisuuden mukaan. Hapettomissa oloissa elävät anaerobiset mikrobit käyttävät energia-aineenvaihdunnassa epäorgaanisia yhdisteitä, kuten nitraatteja ja sulfaatteja hapen sijasta. Elektroninsiirtoketjussa yksinomaan happea käyttävät aerobiset mikrobit. Aerobiset mikrobit eivät selviä hapettomissa olosuhteissa. Sulfaattipelkistäjäbakteerit (SRB, Sulphate Reducing Bacteria), joita polttoainejärjestelmissä esiintyy, ovat pääasiassa ehdottomia anaerobeja. Ne viihtyvät dieselsäiliöiden pohjassa. Säiliöiden korroosion on todettu aiheutuvan juuri SRB:iden aineenvaihdunnan seurauksena. Mikrobille suotuisissa olosuhteissa korroosio voi olla todella nopeaa.
 

Ennaltaehkäise dieselbakteeri

SÄILIÖ: Vesi toimii elämän lähtökohtana: Säiliöstä tulisi tarkastaa kaikki liitokset ja läpiviennit. Usein läpivientien haurastuneet kumitiivisteet tai löystyneet kiinnitykset päästävät kosteutta säiliöön. Myös ilmaputki saattaa päästää kosteutta säiliöön. Kausisäilytyksessä säiliö tulisi olla mahdollisimman täynnä, jotta kondensoituneen veden määrä saataisiin pidettyä mahdollisimman vähäisenä. 

LISÄAINEISTUS: Oikealla lisäaineistuksella saadaan diesel ja polttoöljy sekä säiliö pysymään mikrobivapaana. Grotamar 82 antaa tehokkaimman suojan dieselin ja polttoöljyn säilyvyyteen. Se estää mikrobeja elämästä ja lisääntymästä sekä antaa samalla tehokkaan korroosiosuojan.

 PIDÄ SÄILIÖ PUHTAANA:  Ammattilaisella teetetty kiertohuuhtelu 1 - 5 vuoden välein on tehokas keino pitää säiliö puhtaana. Lisäksi säiliössä oleva polttoaine tulee puhdistetuksi. Kiertohuuhtelussa polttoaine myös lisäaineistetaan mikrobeja vastaan. Lisäaineistus antaa myös korroosiosuojaa. Ammattilaisen suorittamasta työstä saa raportin, joka kertoo sekä polttoaineen, että säiliön tilasta. Raportti sisältää myös parannusehdotuksia ja säiliön ongelmakohtien kartoituksen.